Робота вчителя - це творчість, а не буденне заштовхування у дітей готових знань. В. Сухомлинський Захист творчого проекту Про дату захисту проектів повідомляється заздалегідь, бажано в день отримання проектного завдання. На захист кожний учень готує пояснювальну записку (проектну папку), виріб і заліковий лист із поточними оцінками. У випадку виконання проекту групою учнів пояснювальну записку готує дизайнер, виріб - майстер, захист проекту та рекламний проспект - рекламний агент, хронологію та заліковий лист - адміністратор. Пояснювальна записка повинна бути акуратно оформлена, написана гарним почерком або надрукована з допомогою ПК на одній стороні аркуша паперу форматом А4 (210ґ297 мм). Вона обов'язково повинна вміщувати такі розділи: «Обґрунтування теми проекту», «Конструкція виробу», «Технологія виготовлення», «Економічне обґрунтування проекту», «Використана література». За рішенням учителя записка може бути доповнена розділами «Технічний опис», «Рекламний проспект» та інші. На титульному листі пояснювальної записки пишуться назва проекту, прізвище та ім'я учня й учителя, школа, клас, рік виконання роботи. У випадку виконання проекту групою вказуються прізвища та ім'я кожного учня групи та їх ролі. На першому аркуші записуються назви розділів з указаними номерами сторінок. Сторінки повинні бути пронумеровані та скріплені. Захист роботи відбувається перед спеціальною експертною комісією, яка складається із 3-4-х осіб (або однокласників, або учнів інших класів). Для виступу кожному учневі дається 5-7 хвилин. Після виступу присутні можуть ставити йому запитання, висловлювати свою думку. Запитання й пояснення повинні бути по суті проектної роботи. Від учня, який захищає свою роботу, повинні бути отримані всі пояснення зі змісту, оформлення та виконання роботи, аргументовані посилання на джерела інформації. Підсумкова оцінка - рейтингова, яка включає самооцінку, середню колективну оцінку експертів та оцінку вчителя. Кожна складова рейтингової оцінки враховує оцінки за поточну роботу, за виріб, за пояснювальну записку та захист проекту.
План виступу на захисті
1. Мета проекту: а) аргументування вибору теми; б) собівартість виробу; в) обґрунтування потреби. 2. Розв'язувані задачі конструктивні: а) відповідність конструкції призначенню виробу; б) міцність і надійність виробу; в) вага, розподілення маси; г) зручність у користуванні; технологічні: а) витрати матеріалів, їх дефіцитність і довговічність; б) стандартність технології, необхідне обладнання; в) складність та обсяг виконаних робіт; екологічні: а) незабрудненість навколишнього середовища при виробництві; б) можливість використання відходів виробництва; естетичні: а) оригінальність форми; б) декоративність; в) кольорове рішення; економічні та маркетингові: а) можливість масового виробництва та реалізації. 3. Коротка історична довідка з теми проекту: а) час виникнення виробу; б) конструкції виробу в минулому та теперішньому часі; в) використані матеріали. 4. Хід виконання проекту: а) використана література; б) конструкторсько-технологічне рішення поставлених задач; в) розв'язування проблем, які виникли в ході практичної роботи. 5. Економічна доцільність виготовлення виробу, виходячи з аналізу: а) ринкова ціна аналогічного виробу; б) розрахункова собівартість виробу; в) реальні грошові затрати. 6. Висновки з теми проекту: а) досягнення поставленої мети; б) результати розв'язання поставлених задач; в) аналіз випробування виробу; г) можлива модернізація виробу. 7. Власна оцінка роботи над проектом. Титульний лист Зміст. Обґрунтування вибору теми проекту. Фотографія виготовленого виробу. Обґрунтування теми вибраного проекту. Виявлення традицій і тенденцій. Банк ідей і пропозицій. Ескізи альтернативних виробів. Дизайн-аналіз. Обґрунтування вибору та характеристика використаних матеріалів та обладнання. Технологічна частина. Екологічне та економічне обґрунтування проекту. Діаграма купівельної спроможності. Джерела інформації. Приблизна можлива рубрикація пояснювальної записки (проектної папки) Оцінка за проект пропорційна внеску кожного учня та загального виконання проекту. Спрацьовує принцип: «Один за всіх і всі за одного». У випадку невдалої співпраці між учасниками проекту група за власним бажанням розформовується (лише після закінчення проекту) і по можливості створюється в новому варіанті. Загальна оцінка є середньоарифметичною чотирьох оцінок: 1. за поточну роботу; 2. за виріб; 3. за пояснювальну записку (проектну папку); 4. за захист проекту. При оцінюванні поточної роботи враховуються правильність виконання прийомів і способів роботи, раціональність виконання праці та організації робочого місця, економне використання матеріалів, електроенергії, дотримання правил техніки безпеки, добросовісність виконання роботи, упровадження самоконтролю. При оцінюванні виробу враховуються практична спрямованість проекту, якість, оригінальність і закінченість виробу, його естетичне оформлення, виконання завдання з ефектами новизни, економічна ефективність проекту, можливість його більш широкого використання, рівень творчості та ступінь самодіяльності учнів. При оцінюванні пояснювальної записки слід звернути увагу на повноту розкриття теми завдання, оформлення, рубриціювання, чіткість, акуратність, правильність та якість виконання графічних завдань - схем, креслень. При оцінюванні захисту творчого проекту враховуються аргументованість вибору теми, якість доповіді (композиція, повнота представлення роботи, аргументованість висновків), якість відповідей на запитання (повнота, аргументованість, переконливість), ділові та вольові якості виступаючого (відповідальне ставлення, прагнення досягнення високих результатів, можливість працювати з перевантаженням). Критеріями оцінювання творчого проекту, які враховують оцінку за виріб і пояснювальну записку, можуть бути такі: - Оцінки 10, 11, 12 виставляються, якщо вимоги до пояснювальної записки повністю дотримані. Вона складена в повному обсязі, чітко, акуратно. Виріб виготовлений технічно грамотно з дотриманням стандартів, відповідає естетичним вимогам. Якщо це виріб декоративно-прикладної творчості, то тема роботи повинна бути цікавою, до неї потрібно внести свою індивідуальність, свій творчий потенціал. Робота планувалась учнями самостійно, вирішувалися задачі творчого характеру з елементами новизни. Робота має високу економічну оцінку, можливість широкого застосування. Роботу або отримані результати дослідження можна використати як посібник на уроках праці чи на інших уроках. - Оцінки 7, 8, 9виставляються, якщо пояснювальна записка має невеликі відхилення від рекомендацій. Виріб виготовлений технічно грамотно з дотриманням стандартів, відповідає естетичним вимогам. Якщо це виріб декоративно-прикладної творчості, то він виготовлений акуратно, добротно, але не має в собі виняткової новизни. Робота планувалась із несуттєвою допомогою вчителя, в учня спостерігається нестійкий потяг вирішувати задачі творчого характеру. Проект має хорошу економічну оцінку, можливість індивідуального застосування. - Оцінки 4, 5, 6 виставляються, якщо пояснювальна записка виконана з відхиленнями від вимог, не дуже акуратно. Є зауваження до виготовлення виробу у плані його естетичного змісту, недотримання технології виготовлення, матеріалу, форми. Планування роботи за допомогою вчителя, ситуаційний (нестійкий) інтерес учня до техніки. Більш низька оцінка за проект не виставляється. Він потребує переробки або доробки. Оцінювання результатів творчості завжди драматичне та суперечливе. У всякому разі, не треба абсолютизувати його правильність. Ближче до об'єктивної буде рейтингова оцінка, яка включає самооцінку, середню колективну оцінку експертів та оцінку вчителя. Поточне оцінювання 1. Організація робочого місця - спецодяг, зошит, папка з документами. 2. Вибір, підготовка матеріалів. 3. Креслення, технологічна карта. 4. Макет публікації (чорновий варіант пояснювальної записки). 5. Технологічні операції - розмічання, різання, пиляння, стругання, свердління, фрезерування, точіння, шліфування. 6. Складання. 7. Оздоблення. 8. Захист проекту - за тиждень до закінчення теми (пояснювальна записка або публікація (5-й клас), виріб, рекламний проспект, залікова книга (середня поточна оцінка). 9. Публічна презентація - рейтинг проекту. 10. Майстер-клас для молодших школярів.
|