Протокол №2
засідання районного
методичного об’єднання
вчителів математики Добровеличківського району
від 5 грудня 2012 року Присутні: 27 вчителів математики (список додається)
Порядок денний
І. СЕМІНАР-ПРАКТИКУМ з теми «Екологічне виховання на уроках математики та в
позакласній роботі»
Місце проведення: Тишківська ЗШ І-ІІІ ст. №1
ПЛАН
Теоретичний блок
1. Екологічне виховання на уроках математики та в
позакласній роботі: форми і методи (Калашник О.А., керівник РМО вчителів
математики)
2. Екологічне виховання школярів через навчально-методичне
забезпечення викладання математики (аналіз підручників) (Грицак Т.А.,
вчитель математики Гаївської ЗШ)
Практичний блок
1. Відвідування уроків математики з метою спостереження
за методами і формами роботи (Чекун
Н.І., Врадій Н.М., вчителі математики Тишківської ЗШ №1)
2. Творчі звіти вчителів, що атестуються: Чекун Н.І., Врадій
Н.М., Гукова С.А.
3. Позакласний захід: конкурс усного рахунку (фрагмент)
ІІ. АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ ВИКЛАДАННЯ
МАТЕМАТИКИ
1. Результати районної
олімпіади з математики
2. Про учнівські конкурси.
3.
Використання навчально-методичних посібників при навчанні
математики.
По першому питанню слухали Калашник О.А., керівника РМО, яка ознайомила з формами і методами забезпечення
екологічного виховання на уроках математики.
Було зазначено, що на першому етапі формування
екологічних переконань найбільш доцільне використання методів інформаційно-повідомлюючого характеру: розповідь, евристична
бесіда, розв’язування задач. В їх реалізації основна роль належить вчителю,
який в процесі повідомлення інформації виділяє ту чи іншу природоохоронну ідею,
орієнтує на неї увагу учнів, виключаючи при цьому виникнення помилкових думок і
суджень. В накопиченні знань про явища соціальної дійсності, необхідних для
обґрунтування думки, що виникла, введенні і закріпленні її у внутрішньому плані
особистості школяра найбільш результативними виявились: бесіда, спостереження, робота з літературою, екскурсії. При
закріпленні екологічних знань у внутрішньому плані і прояві дієвої сторони
переконань, що утворилися на їх основі, найбільш ефективними є: бесіди проблемно-узагальнюючого характеру,
уроки-конференції, семінари, тематичні ранки. Творчий рівень пізнавальної
активності на всіх етапах формування екологічних переконань забезпечується як
змістом ввідної інформації, так і способами її передачі та організацією
діяльності по її засвоєнню.
Відбір методів навчання повинен
насамперед забезпечувати обґрунтоване підведення учнів до свідомого засвоєння
екологічних і природоохоронних ідей. Це
може відбутися як у процесі пояснення навчального матеріалу, так і в процесі
засвоєння самими учнями. З прийомів пояснення матеріалу найбільш придатними для
цієї мети є ті, що засновані на логічних умовиводах: індукції і дедукції.
Враховуючи, що матеріал екологічної і природоохоронної спрямованості на уроках
математики не є основним, а тільки пов’язаний з ним логічно, у відборі методів
навчання повинен переважати індуктивний підхід.
Методи навчання, які застосовує вчитель для формування
екологічних переконань учнів, повинні забезпечувати їх активну пізнавальну
діяльність протягом усього процесу засвоєння екологічних знань. У зв’язку з цим
головне місце в системі роботи вчителя повинні зайняти проблемно-пошукові
методи. Можуть бути використані,
наприклад, такі частково-пошукові завдання: на передбачення наслідків дії
екологічних факторів; на планування дослідження; на домислення певних ситуацій;
на пояснення ситуації; на вибір раціонального засобу застосування природних
ресурсів; на передбачення можливих наслідків своєї діяльності чи діяльності
інших людей.
При плануванні екологічного виховання на уроках
математики добір методів навчання повинен забезпечувати високий ступінь
самостійності учнів під час виконання завдань з екологічної тематики. У зв’язку
з цим, поряд з методами організації навчальної діяльності під керівництвом
вчителя, слід застосовувати методи самостійної роботи учнів. Перевагу в них
повинні мати: робота з книжкою та
додатковою інформацією; підготовка рефератів і повідомлень; складання і розв’язування математичних задач на основі фактичного
матеріалу екологічного чи природоохоронного змісту; виконання завдань
дослідницького характеру.
Важливою вимогою до методів навчання є те, що вони
повинні стимулювати інтерес до еколого-математичного матеріалу і сприяти
розвитку мотивації природоохоронної діяльності учнів. Значною мірою реалізації
цих вимог відповідають пізнавальні ігри
(ділові, рольові), навчальні дискусії, створення емоційно-моральних ситуацій.
Можливі напрями екологічного виховання учнів такі: розкриття математичних
закономірностей окремих явищ природи; з’ясування
ролі математики, математичного моделювання у розв’язанні екологічних проблем;
виховання екологічної культури, відповідальності за стан навколишнього
середовища.
Практика роботи вчителів показує, що формування в
учнів екологічних знань у процесі викладання математики може відбуватися в
таких формах навчальної діяльності: розв’язування
задач, підібраних учителем; складання задач учнями; побудова діаграм, графіків;
короткі повідомлення на уроці; тематичні заняття гуртка, екскурсії; написання
рефератів, оформлення планшетів, альбомів. Проте природоохоронна освіта не
під силу вчителеві одного предмета, в тому числі і вчителеві математики, це
робота багатопланова і має реалізовуватися в певній комплексній системі за
участі вчителів початкових класів і вчителів-предметників. З іншого боку, у
позаурочній роботі, в системі самонавчання і мати не лише прикладний, але й
пізнавальний та дослідницький характер.
Учасниками семінару відвідано та обговорено відкриті уроки математики у
6 класі з теми "Основна властивість пропорції. Золота пропорція"
(вчитель Чекун Н.І.) та у 7 класі "Мовою математики про ліс" (вчитель
Врадій Н.М.)
Вчителі активно обговорювали можливості
організації екологічного виховання на уроках математики, пропонували різні
форми роботи з дітьми, спробували знайти підтримку даного питання в діючих
підручниках.
Врадій Н.М. та Чекун Н.М. представили колегам
звіти по роботі над проблемним питанням та поділилися досвідом організації
гри-змагання з усного рахунку.
З проблеми «Екологічне виховання
на уроках математики та в позакласній роботі» вчителями математики надані такі рекомендації:
1. Впроваджувати екологічне виховання під час
викладання математики як один з можливих шляхів вирішення сучасної проблеми
людства. Для цього використовувати різі форми організації навчально-виховної
роботи (урок, позакласний захід, тематичні заняття гуртка, екскурсії,
інтегровані уроки, тематичні семінари, конференції та ін.), методи та прийоми (розв’язування задач, підібраних
учителем; складання задач учнями; побудова діаграм, графіків; короткі
повідомлення на уроці; написання рефератів, оформлення планшетів, альбомів,
тематичних малюнків та ін.)
2. Використовувати задачі екологічного
спрямування, зібрані вчителями Тишківської ЗШ №1.
3. Пам’ятати, що
матеріал екологічної і природоохоронної спрямованості на уроках
математики не є основним, а тільки пов’язаний з ним логічно, тому відбір
методів навчання повинен відповідати всім вимогам до сучасного уроку
математики.
По другому питанню виступила
Калашник О.А., завідуюча РМК, яка:
- ознайомила присутніх з
результатами районної олімпіади з математики та з результатами моніторингу
навчальних досягнень учнів 5 класів;
-
повідомила, що на районний конкурс науково-дослідницьких робіт не
надійшло ні однієї роботи з математики,
- нагадала про необхідність виконання наказу Міністерства освіти і науки,
молоді та спорту України від 02.08.2012 р. № 882 «Про використання навчальної
літератури у загальноосвітніх навчальних закладах» та листом МОН від 06.08.2012
р № 1/9-552 «Про використання навчальної літератури», якими наголошено, що в
організації навчально-виховного процесу загальноосвітнім навчальним закладам
дозволено використовувати лише навчальні програми, підручники та навчально-методичні
посібники, що мають гриф Міністерства або схвалені відповідною комісією Науково-методичної
ради з питань освіти.
- нагадала про рекомендації
КОІППО щодо створення папок з інструктивно- методичними та тематичними матеріалами.
Керівник РМО вчителів математики О.Калашник
|