Аналіз
роботи РМО
вчителів фізики
Добровеличківського
району за 2011/2012 н.р.
Науково-методична проблема, над якою
працювали члени РМО: «Формування і розвиток особистісних
компетентностей учнів засобами фізики».
РМО вчителів фізики Добровеличківського
району налічувало 33 члени, з них "спеціалістів" - 13, спеціалістів
ІІ категорії - 2, І категорії -
13, вищої категорії – 5, старших вчителів - 2, учителів-методистів - 2. Не за фахом викладають фізику 6 вчителів.
Протягом року пройшли курси підвищення
кваліфікації 4 вчителі (Вовненко І.В., Лучак А.А., Кусенко О.В., Аркан К.В. ),
атестовано 2 (Ліщенко Л.А. та Нечипоренко І.Д.).
Структура РМО вчителів фізики включала в
себе такі районні методичні формування,
як:
- консультпункт
для молодого вчителя фізики (керівник Гринюк О.М.);
- секція
вчителів, що викладають фізику не за фахом (керівник Скороход С.В.);
- динамічна
група з підготовки учнів до фізичних олімпіад та конкурсів (керівник Скороход
С.В., Калашнік С.П.);
- семінар з питань методики викладання шкільного курсу
астрономії (керівник Скороход С.В.)
Протягом 2011/2012 н.р. було проведено 2 засідання РМО, з них 1 секційне засідання у серпні 2011 року та
семінар-практикум вчителів астрономії, на яких опрацьовані
актуальні питання щодо організації навчально-виховного процесу.
Для залучення
педагогів до активної співпраці на семінарах пропонувалися такі форми роботи,
як:
- відвідування
відкритих уроків,
- творчі звіти
вчителів, що атестуються;
-
інструктивно-методична нарада,
- здійснення
віртуальних подорожей за допомогою
космічного стимулятора Celestia, мультимедійної віртуальної енциклопедії-планетарія.
Виїзний семінар, що планувався у лютому 2012
року, перенесений в зв’язку з об’єктивними причинами.
Як завжди на рівні району і
області відзначається активність лише двох наших вчителів. Вчитель фізики
Помічнянської ЗШ №1 Скороход С.В. співпрацює з українським інститутом
нормативної інформації у розробці проекту «Інформаційне забезпечення
навчального процесу в загальноосвітніх навчальних закладах». Матеріали Світлани
Вікторівни надруковані в журналі «Шкільний бібліотечно-інформаційний центр» в
жовтня 2011 року та січні 2012 року, це «Інформаційний паспорт вивчення теми
«Електричний струм» (9 клас)» та «Інформаційний
паспорт вивчення теми «Магнітні явища» (9 клас)». Світлана Вікторівна
брала участь у Всеукраїнській науково-практичній конференції
«Психолого-дидактичні засади формування освітнього середовища
навчально-дослідницької діяльності дітей» та обласному науково-практичному
семінарі «Активізація пізнавальної самостійності учнів та роль оцінювання
навченості в умовах переходу на новий зміст освіти», відзначена дипломом ІІІ
Міжнародного фестивалю педагогічних інновацій (Черкаси, жовтень 2011р.) за
перемогу у номінації «Інновації в організації навчально-виховного процесу в
дошкільному, загальноосвітньому та позашкільному навчальних закладах».
Членом Всеукраїнської школи
передового досвіду вчителів фізики є заслужений вчитель України Гринюк О.М.
(Помічнянська ЗШ №3). Ольга Михайлівна у
цьому році представляла район і область, виступаючи на секційних засіданнях ІІІ
Всеукраїнського з’їзду вчителів України.
Якщо говорити про активність у методичній
роботі, то слід відмітити її стабільно
недостатній рівень особливо вчителів
сільських навчальних закладів.
Вчителям фізики у цьому році пропонувалася
участь у районному конкурсі навчально-методичних
розробок «Енциклопедія дидактичних матеріалів».
Участь у ньому взяли лише Поліщук М.В. (Гаївська ЗШ) та Скороход Т.Ю.
(Помічнянська ЗШ №3). З усім наказом про підсумки даного конкурсу можна
ознайомитися на сайті відділу освіти. Переможцем конкурсу стала Скороход Т.Ю.
(урок з теми «Лінзи.
Побудова зображень, які дає тонка лінза», 7 клас).
В районній олімпіаді з фізики цього
року взяв участь 51 учень, що на 15 більше,
ніж того року. 11 учнів набрали бали, що
дали можливість відзначити їх дипломами різного ступеня. Найбільша кількість
набраних балів – 21 у Каретного Олександра, учня 11 класу Помічнянської ЗШ №3. Не
визначений переможець серед учнів 9 класів та не визначені всі призові місця
серед учнів 8 та 10 класів.
Не проводилися шкільні олімпіади з фізики в Тернівській, Червонополянській, Глинянській, Карбівській, Любомирській,
Марківській, Новолутківській, Піщанобрідській І-ІІ ст.., Перемозькій, Федорівській
та Юр’ївській ЗШ (відсутні звіти), що є порушенням наказу МО України.
При підготовці учнів до участі у
всеукраїнській олімпіаді вчителям фізики рекомендується:
- підвищити пізнавальний інтерес
учнів до вивчення фізики;
- активізувати роботу гуртків,
факультативів, наукових товариств та інших форм позакласної роботи з учнями;
- посилити індивідуальну роботу з
обдарованими дітьми;
- спланувати систематичне
поглиблене вивчення відповідних розділів навчальної програми з фізики з
розв’язуванням відповідних задач підвищеної складності.
Успішне розв’язання цих
поставлених завдань неможливе без істотного підвищення фахового рівня вчителів фізики, раннього виявлення і
розвитку інтересу та творчих здібностей учнів, наполегливого і цілеспрямованого
залучення їх до серйозних занять фізикою.
Третій рік в районі проходить
олімпіада з астрономії. Якщо у 2009/2010 н.р. це була наша ініціатива, то у
2010/2011 н.р. та 2011/2012 н.р. олімпіада з астрономії стала Всеукраїнською.
На неї запрошують учні старших класів, але в районі ми запрошуємо дітей 6-11 класів.
У 2011-2012 н.р. участь в
олімпіаді взяли лише 28 учнів (на 7 більше, ніж того року). Учасниками районної
олімпіади є учні Добровеличківської ЗШ №1, Помічнянських ЗШ №1, №2, №3,
Липнязької №1 та Червонополянської ЗШ. Це при тому, що астрономічні знання вони
одержують, починаючи з початкової школи.
Членами журі відмічено недостатню
теоретичну підготовку учнів та слабкі між предметні знання. Слід звернути увагу
на цю проблему в наступному році.
Вчителям, які викладають
астрономію в 11 класі, рекомендувати:
- розвивати уміння в учнів
аналізувати задачі, знаходити їх фізичний зміст;
- вчити вірно висловлювати і описувати свої
думки при поясненні розв’язків;
- вчити усно і письмово давати
повні відповіді на поставлені питання;
- приділяти велику увагу
розв’язуванню астрофізичних задач;
- більше відводити часу на роботи
з рухомою картою зоряного неба;
- активніше залучати учнів до
участі у гуртках, конкурсах, інтелектуальних іграх, конференціях районного,
обласного і всеукраїнського рівнів.
У Всеукраїнському фізичному конкурсі «Левеня» взяли участь учні лише 10
навчальних закладів (Помічнянських ЗШ №1, №3,
Липнязьких ЗШ №1, №2, Гнатівської, Дружелюбівської, Перчунівської, Піщанобрідської
ЗШ І-ІІІ ст., Тишківської ЗШ №2, Глинянської, Любомирської ЗШ). Кількість
учасників конкурсу – 107 при 112 поданих заявках, що на 31 менше, ніж той рік. 28 учнів показали відмінний результат (26%), 30
– добрий (28%).
Всього 7 відсотків учнів 7-11
класів району брали участь у конкурсі «Левеня». Якщо прослідкувати динаміку
участі у конкурсі протягом 2011-2012 років, слід відмітити, що жодного разу у
конкурсі не брали участі діти Добровеличківського НВК №2, Тишківської ЗШ №1,
Тернівської, Олександрівської, Червонополянської ЗШ І-ІІІ ступенів, а із шкіл І-ІІ
ступенів другий рік беруть участь лише учні Любомирської ЗШ. Не хотілося б
роботи висновки про компетентність вчителів фізики.
85 учнів Помічнянських ЗШ №1, №2,
№3, Добровеличківської ЗШ-інтернату, Любомирської ЗШ взяли участь у Всеукраїнському інтерактивному
конкурсі «Геліантус – природознавство для дорослих» (17, 6, 49, 9, 4
відповідно). По 1 учню Помічнянської ЗШ
№1 та Добровеличківської ЗШ-інтернату відзначені дипломами ІІІ ступеня
всеукраїнського рівня, по одному учню цих шкіл та 5 учнів Помічнянської ЗШ №2
відзначені грамотами з фізики.
687 учнів району взяли участь у
Всеукраїнському конкурсі «Колосок», 143 з них відзначені сертифікатами «Срібний
колосок» з історії фізики. Жодного разу не брали участі школярів Тернівської,
Анлріївської, Карбівської, Перемозької, Федорівської, Юр’ївської та
Піщанобрідської ЗШ І-ІІ ст.
442 учні стали учасниками
весняного етапу «Колоска», що становить 17 % від загальної кількості учнів 1-10
класів. Участь у конкурсі організували вчителі Добровеличківського НВК №2,
Помічнянських ЗШ №1, №2, №3Ю Тишківських №1, №2, Червонополянської,
Глинянської, Миколаївської, Олексіївської та Федорівської ЗШ. Частина учнів
відзначена сертифікатами «Срібний колосок»
в номінації «Астро-Гео».
На районний конкурс науково-дослідницьких
робіт була подана лише одна робота –
Міщенка Сергія, учня 9 класу Помічнянської ЗШ №3 (вчитель Скороход Т.Ю.). Його
робота присвячена дослідженню малих тіл
Сонячної системи –астероїдів, носить дослідницько-експериментальний характер.
Учнем проаналізовано наукову
літературу з даної тематики, вивчено географічне положення астропроблем на
території України та Кіровоградської області зокрема, зроблено розрахунки щодо
рівня загрози астероїдів планеті Земля.
Структура матеріалів відповідає
рекомендаціям щодо оформлення учнівської науково-дослідницької роботи та
містить вступ, в якому визначено мету та
завдання. В основній частині окреслюються основні відомості про астероїди,
методи та історичний аспект їх дослідження, наведені розрахунки характеристик
процесів, які супроводжують падіння
астероїда. У висновках проаналізовано можливість «кіношного» армагедону в реальному житті, наголошено на значенні людства у збереженні
рідної планети.
Виконана робота
свідчить про зацікавленість учня в астрономічних знаннях, про розуміння ним
значення освоєння космосу у вирішенні глобальних проблем та уміння
використовувати знання з фізики до експериментальних розрахунків.
Така кількість робіт свідчить про недостатню увагу з боку вчителів
до проектної технології навчання.
Призерами VІІІ відкритої освітньо-наукової
конференції юних астрономів «Через терни
до зірок» стали Авєкін В. (11 клас, Помічнянська ЗШ №1, керівник Скороход С.В.)
та Міщенко С. (9 клас, Помічнянська ЗШ №3,
керівник Скороход Т.Ю.).
Вчитель фізики Помічнянської ЗШ
№1 Скороход С.В. співпрацює з українським інститутом нормативної інформації у
розробці проекту «Інформаційне забезпечення навчального процесу в
загальноосвітніх навчальних закладах».
Взяли участь у Всеукраїнській
науково-практичній конференції «Психолого-дидактичні засади формування
освітнього середовища навчально-дослідницької діяльності дітей» Скороход С.В.
та Осипенко Т.О., заступник директора Помічнянська ЗШ №3.
Членом Всеукраїнської школи передового
досвіду вчителів фізики є заслужений вчитель України Гринюк О.М. (Помічнянська
ЗШ №3). Ольга Михайлівна у цьому році
представляла район і область, виступаючи на секційних засіданнях ІІІ
Всеукраїнського з’їзду вчителів України.
Підсумовуючи сказане вище,
можна зазначити, що основними недоліками в роботі вчителів фізики району є:
-
небажання деяких вчителів займатися самоосвітою,
виконувати плани і завдання РМО, поставлені на секційних засіданнях,
-
спостерігається
пасивність вчителів щодо залучення учнів до участі у предметних конкурсах,
-
невирішеними
залишаються питання забезпечення
експериментальної частини викладання фізики в школах району. Це пов’язано з
недостатнім рівнем підготовки деяких фахівців та поганим матеріальним
забезпеченням фізкабінетів.
Основними завданнями роботи РМО на 2012/2013
н.р. є:
- систематичне
ознайомлення вчителів з методами викладання фізики, які активізують навчально-виховний процес, зокрема
використання інтерактивних технологій,
системність у викладанні предмету, особистісно-орієнтоване навчання,
забезпечення диференціації та індивідуального підходу до навчання, впровадження
комп’ютерних технологій в навчальний процес;
-
спрямування
роботи вчителів на формування в учнів конкретно-чуттєвого досвіду, формування
необхідних практичних навичок; в зв’язку з чим продовжити вивчення методики
використання експериментальних завдань на уроках фізики,
-
надання методичної допомоги вчителям з питань раціонального планування
матеріалу та методики використання сучасних технологій навчання;
-
стимулювання педагогів до самоосвіти, підвищення свого кваліфікаційного та
методичного рівня,
-
підвищення рівня підготовки учнів до фізичних олімпіад шляхом підготовки
вчителів до розв’язування олімпіадних задач,
- підготовка учнів до ЗНО, впровадження
тестових технологій оцінювання навчальних досягнень учнів; залучення учнів до
різних природознавчих конкурсів: «Левеня» (орієнтовно квітень, 11 грн), «Геліантус»
(20.11.2012 р., 5-11 кл., 10 грн., реєстрація з 01.09. по 20.10), «Колосок» (23.11.2011
р., 12 грн., заявки до 15.10, номінації
«Чудеса живої природи», «Чудесні речовини», «Чудеса техніки»).
Науково-методична проблема
РМО вчителів фізики у 2012/2013 н.р.:
«Формування і розвиток
особистісних компетентностей учнів
засобами фізики».
|