Осягнення глибинної сутності спадщини митців рідного краю та специфіки проведення уроків за творчістю письменників-земляків - ППД - Методична скарбниця - Каталог файлів - Методкабінет відділу освіти Добровеличківської РДА
П`ятниця, 09.12.2016, 01:59
Районний методичний кабінет
відділу освіти, молоді та спорту
Добровеличківської райдержадміністрації
Вітаю Вас Гость | RSS
Меню сайту
Категорії розділу
Методичні рекомендації [8]
ППД [6]
Статистика
...
Всього: 98
Нових за місяц: 0
Нових за тиждень: 0
Нових вчора: 0
Нових сьогодні: 0

Хлопців: 26
Дівчат: 71
Форма входу
Погода
Головна » Файли » Методична скарбниця » ППД

Осягнення глибинної сутності спадщини митців рідного краю та специфіки проведення уроків за творчістю письменників-земляків
23.10.2012, 20:44
Тема:  Осягнення глибинної сутності спадщини митців рідного краю та специфіки проведення уроків за творчістю письменників-земляків.
Короткі відомості про носія досвіду
Проблемно-пошукова група вчителів української мови та літератури працює з 2006 року. 
Керівник проблемно-пошукової групи - Лозбякова О.А., вчитель Добровеличківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №1
Роки вивчення, узагальнення, оформлення досвіду – 2009-2010 рр. (додаток 1)
Актуальність досвіду
        Ось уже два десятиліття у шкільних програмах передбачений розділ «Література рідного краю». У переважній більшості вчителів української літератури району вже є чималі напрацювання в галузі літературного краєзнавства. Проте література рідного краю, як і література загалом, постійно змінюється. З’являються  нові імена, повертаються до читачів  забуті чи просто досі не прочитані краєзнавством твори. З рештою, народжуються нові підходи, акценти, методики в опрацюванні неймовірно багатого літературного матеріалу. Саме це спонукало вчителів-словесників району створити проблемно-пошукову групу – для поглибленого вивчення життя і творчості  митців Добровеличківщини та забезпечення вчителів української мови району матеріалами для проведення відповідних уроків.
      Вивчення та поширення досвіду роботи проблемно-пошукової групи допоможе педагогам-філологам організувати власні дослідження літературного краєзнавчого матеріалу та розширити  список митців, що можуть пропонуватися для ознайомлення на уроках літератури рідного краю.
Провідні ідеї досвіду
  • Цілеспрямована робота по вивченню творчості митців Добровеличківського району.
  • Ефективне використання літературного краєзнавчого матеріалу у навчально-виховному процесі.
  • Впровадження новітніх технологій  при проведенні уроків літератури рідного краю.
  • Стимулювання творчих пошуків учителів, прагнення до постійного збагачення індивідуальної лабораторії кожного вчителя новими знахідками і відкриттями.
КОСМОС ДУХУ ЗЕМЛЯКІВ
З досвіду роботи
проблемно-пошукової групи
вчителів української мови та літератури з проблеми:
"Осягнення глибинної сутності спадщини митців Добровеличківщини 
та специфіки проведення уроків літератури рідного краю”
 
 Бережіть своє рідне, бережіть, щоб не виродитися, щоб не забути народу, з якого   вийшли. Бережіть свою віру, звичаї, свою мову, і тим збережете національну істоту свою.
                                                                                                           Іван Огієнко, "Мої проповіді" 
      
         Скупане в любистку, наповнене пахощами житнього поля, злеліяне в добрі й любові, загартоване випробуваннями долі наше українське слово. Воно таїть у собі мудрість віків і невичерпне багатство душі нашого народу. До цих благословенних джерел маємо вести дитину ми, учителі української мови та літератури.
         Особливо хвилюючими для школярів є уроки літератури рідного краю.
         Осягнення глибинної сутності спадщини митців рідного краю та специфіки проведення уроків за творчістю письменників-земляків – така проблема, над якою працюють члени проблемно-пошукової групи учителів-словесників Добровеличківського району. Вибір такої проблеми зумовлений необхідністю ознайомити учнів з мистецькими здобутками земляків. Адже часто трапляється, що майже поруч, по сусідству живе неординарна, талановита людина, а діти того й не знають. У їхній уяві складається враження, що десь там, далеко, жили чи живуть відомі митці, про яких знає вся Україна. Тут же, у малій батьківщині, таких немає. На щастя, у нас скрізь є талановиті, неординарні особистості.
         Наша земля багата талантами, треба тільки їх помічати та відкривати для себе. І тоді ще милішою й дорожчою стане рідний куточок землі, де ти народився.
         Проблемно-пошукова група вчителів української мови та літератури Добровеличківського району об’єднує 6 вчителів-словесників, з яких 4 мають вищу категорію, 2 -  І категорію, 1 присвоєно звання «вчитель-методист», 2 - звання «старший вчитель».
         Творчий колектив педагогів спільними зусиллями виконує поставлені перед ним завдання:
-   вивчення форм та методів краєзнавчих досліджень та озброєння навичками їх практичної реалізації;
-   створення банку методичних розробок уроків літератури рідного краю та позакласних заходів, мета яких знайомство з митцями Добровеличківщини; 
-   підготовка методичних рекомендацій щодо використання літературного краєзнавчого матеріалу.
         Форми роботи проблемно-пошукової групи дають можливість її членам зростати професійно, інтелектуально, культурно, духовно та морально. Серед них:
-  відвідування відкритих уроків та позакласних заходів по творчості митців-земляків;
-  зустрічі з поетами-земляками, з працівниками районного краєзнавчого музею та з працівниками культури;
-  екскурсія до Державного музею-заповідника І.Карпенка-Карого (Тобілевича) «Хутір Надія»;
-  методична естафета «Від творчого прийому до творчого уроку»;
-  ділова гра «Ситуація успіху»,
-  методичний ринг з теми: «Актуалізація пізнавальної діяльності учнів на уроці»;
-  перегляд відеофрагментів;
-  моделювання уроків та позакласних заходів;
-  практичні заняття з удосконалення навичок педагогів щодо використання інноваційних технологій при проведенні уроків літератури рідного краю.
       Особливо хвилюючими є зустрічі із талановитими людьми, які презентують свою творчість: Валентина Кондратенко - поетичні збірки «Цвіте запізнілий мій, терновий», «Між радістю і плачем», «Доля на осінньому балу», Наталія Природна – рукопис збірки «Душі наболілої спів», Володимир Лисенко – патріотичну лірику, Анатолій Ірха та Володимир Тарнавський – поетичний доробок на різноманітну тематику; художники Анатолій Токаренко та Надія Падурська – картини.
        Змістовною і пізнавальною є робота групи між засіданнями. Учителі ознайомлюються із творчими здобутками майстрів, цікавляться їхнім життям, захопленнями, організовують творчі зустрічі митців із школярами.
       Здебільшого талановиті люди володіють багатьма обдаруваннями. Талант поета і художника поєднали в собі Володимир Лисенко, Людмила Юферова, Надія Падурська. Майстринею художнього слова і вишивки є Тетяна Денисовець. Анатолій Токаренко – художник і майстер по виготовленню робіт із дерева. Валентина Кондратенко – поетеса і співачка.
     Працюючи над публіцистикою Дмитра Проскаченка, Дрогуль Н.Б. (Червонополянська ЗОШ) опрацювала багато матеріалів краєзнавчого музею, побувала в редакції газети «Сільське життя», зустрічалася із рідними краєзнавця.
         Багато матеріалів по творчості і життєвому шляху Григорія Гусейнова та Валентини Кондратенко підготували вчителі Злачевська Н.Ф.   (Помічнянський НВК №3) та Касьян Л.А. (Помічнянський НВК №2). Це стало результатом зустрічей з митцями та  вивчення їхньої творчої лабораторії.
        На основі зібраних матеріалів Лозбякова О.А. (Добровеличківська ЗОШ І-ІІІ ст. №1) провела уроки літератури рідного краю за творчістю Володимира Лисенка та Анатолія Ірхи. Крім того, вона надала методичну допомогу та матеріали для проведення літературного ранку на тему: «Поезія – це завжди неповторність. Творчість поетів-земляків» колегам Піщанобрідської школи-інтернату. Учителька брала участь у підготовці збірки поетів-земляків та проведенні презентації книги.
       Чабаненко О.І. (Тишківська ЗОШ І-ІІІ ст. №2), готуючи матеріали з теми «Шевченко і наш край», відвідала кіровоградські бібліотеки. А для того, щоб побачити творчу лабораторію художника А.Токаренка, побувала у нього вдома.
         Гуцаленко Т.М. (Добровеличківська ЗОШ І-ІІІ ст. №1) вивчала творчість Наталії Природної. Провела відкритий урок за даною темою.
         Члени проблемно-пошукової групи цілеспрямовано працюють для того, щоб осягнути творчу спадщину митців свого краю, космос духу земляків, пропагують їхню творчість, плекають почуття гордості за творчих людей, славних краян. Цьому сприяє тісна співпраця учасників групи з членами літературного клубу «Пролісок» (смт. Добровеличківка) та клубу «Надія» (м.Помічна).
        Протягом років своєї діяльності членами  проблемно-пошукової групи зібрано і систематизовано чимало матеріалу, який є основою для побудови уроків літератури рідного краю та уроків розвитку зв’язного мовлення. Колегам  району  пропонуються такі творчі дослідження групи:
Ø    «Поезія Наталії Природної»,
Ø    «Сторінками книг Григорія Гусейнова»,
Ø    «Поетичний світ Валентини Кондратенко»,
Ø    «Дивосвіт Володимира Лисенка», 
Ø    «Т.Шевченко і наш край»,
Ø    «Спорідненість душі Тараса Шевченка і Володимира Тарнавського»,
Ø    «Струни душі поета-земляка Анатолія Ірхи»,
Ø    «Іскрометний гумор Івана Мар’янова»,
Ø    «Поетичні самоцвіти Людмили Юферової»,
Ø    «Публіцистика Дмитра Проскаченка»,
Ø    «Поезія рідного краю на уроках української мови»,
Ø    «Роль краєзнавчих музеїв у вивченні літературного краєзнавства»,
Ø    «Історія рідного краю в легендах. Поетичне відтворення змісту легенд поетами-земляками В.Лисенком, А.Ірхою, Т.Денисовець»,
Ø    «Написання творів, оповідань за живописними полотнами художників-земляків Надії Падурської та Віктора Осипенка»,
Ø    «Майстер з берегів Синюхи. Творчий портрет художника-земляка Анатолія Токаренка».
      Матеріали включають в себе: біографію митця, його твори (фото картин, поробок), опис творчості, звіти про зустріч з ним.
      Членами проблемно-пошукової групи підготовлені методичні рекомендації щодо проведення уроків літератури рідного краю, що стануть у нагоді і молодому вчителю, і досвідченому. 
       Творча  та дослідницька діяльність вчителів стає прикладом для наслідування для їх учнів. Багато учнів Лозбякової О.А., керівника групи, вже самостійно пишуть вірші, Злачевської Н.Ф. – статті, оповідання, а педагоги турбуються про їх розміщення на шпальтах районної газети «Сільське життя».            Поліщук Ірина (учениця Лозбякової О.А.) підготувала науково-дослідницьку роботу «Грані таланту Наталії  Природної» на конкурс-захист МАН.
Досвід проблемно-пошукової групи презентовано:
- на нараді керівників загальноосвітніх навчальних закладів (2008 р.);
- на науково-практичній історико-краєзнавчій конференції з проблеми: «Актуальні аспекти дослідження історії населених пунктів Добровеличківщини та використання краєзнавчого матеріалу, літературних надбань у навчально-виховному процесі» (додаток 6);
- на засіданні науково-методичної ради (2010 р.);
- у методичній мозаїці в рамках Методичного дня (2011 р.).
      У планах творчої групи створення карти «Подорож літературною  Добровеличківщиною», буклетів «Стежинами життя і творчості поетів-земляків В.Ірхи, В.Лисенка, Н.Природної, Л.Юферової», «Образ рідного краю у поезіях поетів-земляків».
 
Узагальнено Глуховою А.Г., методистом РМК відділу освіти Добровеличківської РДА
Категорія: ППД | Додав: ЗавРМК | Теги: ППД
Переглядів: 716 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Учитель року 2017
Учитель року-2017
Графік олімпіад
Графік проведення
ІІ етапу
Всеукраїнських
учнівських олімпіад
2016-2017 н.р.
Результати
Результати ІІ етапу
Всеукраїнських
учнівських олімпіад
2016-2017 н.р.
Пошук
Корисні посилання