ОРГАНІЗАЦІЯ ТА
ДІЯЛЬНІСТЬ
МУЗЕЮ ПРИ
ЗАГАЛЬНООСВІТНЬОМУ
НАВЧАЛЬНОМУ
ЗАКЛАДІ
Музей –
найвища форма краєзнавчої роботи. Починається музей із комплектування
експозиції невеликої виставки певної тематики.
Матеріали
виставки можуть використовуватися в школі на уроках української мови, історії,
географії та проведення виховних заходів.
Необхідною
передумовою створення музею закладу освіти є наявність колекції оригінальних
предметів відповідної тематики.
При
створенні народознавчих, краєзнавчих, історико-краєзнавчих музеїв бажано вести
роботу за такими напрямками:
1. Етнографія
·
українське житло;
·
український народний одяг;
·
народна землеробська техніка;
·
художня творчість
·
українська народна їжа;
·
народні промисли і ремесла;
·
обряди і свята;
·
народні ігри;
·
усна народна творчість;
·
народні музичні інструменти;
·
лікарські трави і народна медицина.
2. Історія:
· Легенди про заснування поселення і проходження його назви, історичні
джерела його назви, історичні джерела з цього питання;
· Первісне суспільство (археологічні знахідки)
· Княжа доба;
· Історія рідного краю у ХІУ –ХУІІ ст. (Визвольна війна під проводом Богдана
Хмельницького, боротьба проти чудоземних поневолювачів).
· Капіталістична доба (скасування панщини 1848, 1861 роках, поява перших
промислових підприємств, еміграція населення за кордон).
· Перша світова війна;
· Державне відродження України (ЗУНР, УНР);
· Рідний край в роки Другої світової війни;
· Історія рідного краю в повоєнний період;
· Відновлення державності України;
· Державна та національна символіка і геральдика.
3. Топоніміка.
· назва полів, річок, джерел, урочищ, ярів потічків, села і його вулиць,
хуторів, легенди і документальні відомості про їх походження.
4. Природні умови.
· геологічні умови та геологічна історія, корисні копалини;
· рельєф, грунти, клімат, гідрологія, рослинний і тваринний світ, пам’ятки
природи, унікальні об’єкти природи, (печери, гроти).
У музеї закладу освіти збираються
речі, предмети побуту, письмові пам’ятки, картографічні матеріали, фото і
кінодокументи, твори образотворчого мистецтва, записи фольклору. Хід пошукової
роботи записується у щоденнику пошуків.
Всі дані про знайдені речі потрібно вести за такою схемою.
Знайдено в селі… району… області
Коли знайдено (дата)…
Ким (прізвище, ім’я, по батькові
повністю)…
Рік народження… уродженець…
Освіта… професія… (рід занять)…
Проживає в даному населеному
пункті з …
Опис знахідки…
Дата…
Підготовку музейної експедиції
можна розпочати тоді, коли визначився склад основного фонду матеріалів.
Тематична
структура визначає теми, підтеми і вузлові питання музейної експозиції, її
наукову спрямованість, послідовність і співвідношення в ній тем і підмет.
Принцип
побудови тематичної структури залежить від профілю музею.
Для
історичних, краєзнавчих музеїв – історико-хронологічний, для меморіальних –
хронологічно-біографічний, для народознавчих і природничо - наукових –
проблемно-тематичний.
Тематико –
експозиційний склад планується за такою формою:
Тема експозиції
|
Зміст
|
Оригінальні експонати
|
Допоміжні експонати
|
Розміри
|
Місце в експозиції
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Значну роль
в експозиції відіграють тексти.
На початку
розділів поміщають провідні тексти. Пояснювальні тексти допомагають розповісти
про певні окремі події. Для кожного експонату виготовляється окрема етикетка.
Вимірявши
розміри приміщення, викреслюють експозиційний графік – масштабний план
розміщення експонатів.
Для
полегшення монтажу експозиції складають графічний план зали в цілому та окремо
стендів, вітрин, подіумів.
У нижньому
експозиційному поясі (до 90 см
від підлоги) можна розмістити великі скульптури, експонати на підставках.
Більшість
експонатів займають середній експозиційний пояс – 1,0 – 1,2 метри над нижнім.
На рівні
очей розташовують документи, найважливіші речі. У верхньому експозиційному
поясі можуть знаходитися провідні тексти, плакати, картини або тематичний фриз.
Завантаження
експонатами не повинно перевищувати 20-25% площі підлоги та 30-40% площі стін.
Проміжок між експонатами повинен бути не менше 10 см.
Експозиційне
приміщення фарбують у світлі нейтральні кольори. Вікна закривають шторами або
вітражами. Експозиційне обладнання виготовляють у майстернях навчального
закладу ( стенди, вітрини, подіуми).
Після
завершення підготовки приступають до монтажу експозиції – розміщують експонати
згідно з тематико-експозиційним планом, їх не можна приколювати, приклеювати,
тобто задавати шкоди. Фотографії, документи розміщують на турнікетах або ж у
вітринах. Одяг демонструють на плечиках або манекенах у засклених вітринах.
Прапори
мають бути у розгорнутому вигляді, без складок. Тканини і вишивки пришивають до
підкладки або перекидають через натягнутий шнур.
Експонати,
яким шкодить світло, закривають цупкою тканиною. Деякі оригінальні експонати
доцільно зберігати у сховищі, а в експозиції розміщати їх копії.
Облік всіх
оригінальних експонатів ведеться в інвентарній книзі – основному документі музею закладу освіти яка має
містити такі відомості:
* порядковий номер;
* дата запису;
* номер і дата прийому експонату;
* джерело і спосіб надходження
експонату;
* назва та опис експонату;
* кількість предметів;
* матеріал і техніка
виготовлення;
* збереженість.
Інвентарні номери проставляють на
зворотній стороні кожного експонату чорною тушшю. На листах, фотографіях номер
пишуть на звороті в лівому нижньому кутку олівцем. До одягу з вивороту
пришивають етикетку. Інвентарні номери монет, значків пишуть на конвертах, в
яких вони зберігаються.
Музей
проводить таку роботу:
·
організує дослідницьку діяльність згідно з тематикою музею;
·
систематично поповнює фонди музею шляхом проведення експедиції, походів, екскурсій, а також використовує інші
шляхи комплектування, що не суперечить чинному законодавству;
·
організовує облік музейних предметів, забезпечує їх збереження;
·
створює і поповнює стаціонарні експозиції і виставки.
·
Проводить освітньо-виховну роботу серед учнівської молоді і населення;
·
Організує та бере участь у районних, міських, обласних, всеукраїнських
заходах;
·
Надає можливість використання матеріалів музею в навчально-виховному
процесі та науково – дослідницькій роботі.
Нормативні документи, що регулюють роботу музею закладу
освіти:
·
Положення про музей при закладі освіти системи Міністерства освіти України
(затверджено наказом Міністерства освіти України від 20.05.1997 року № 151);
·
Положення про відому реєстрацію та перереєстрацію музеїв при закладах
освіти системи Міністерства освіти України (затверджено наказом Міністерства
освіти України від 20.05.1997 року № 152), що включає: акт обстеження музею,
свідоцтво про відомчу реєстрацію музеїв при закладі освіти системи Міністерства
освіти України, уніфікований паспорт музею.;
·
Положення про звання «Зразковий музей» при закладі освіти системи
Міністерства освіти України (затверджено наказом Міністерства освіти і науки
України від 20.05.1997 року № 153).
Станом
на 1 жовтня 2009 року в Добровеличківському районі зареєстровано 3 музеї при
загальноосвітніх навчальних закладах:
-
історичний музей Помічнянського НВК №3,
-
історичний музей Помічнянського НВК №2,
-
музей широкого профілю Перчунівської ЗОШ І-ІІІ ст.
(наказ
управління освіти і науки ОДА від 03.12.2007 року № 490 «Про підсумки огляду
музеїв при навчальних закладах, які перебувають у сфері Міністерства освіти і
науки».
Згідно з наказом МОН України від 25.07.2008
року № 687 «Про присвоєння та підтвердження звання «Зразковий музей» при навчальному
закладі МОНУ» історичному музею Помічнянського НВК 33 присвоєно звання
«Зразковий музей» (керівник Злачевська Н.Ф.)
Підготовлено: Ткаченко І.Г.,
методист РМК Добровеличківської РДА
|