Вівторок, 23.04.2024, 18:53
Комунальна установа
"Добровеличківський методичний центр
педагогічної майстерності"
Вітаю Вас Гость | RSS
//
Меню сайту
Категорії розділу
Методичні рекомендації [8]
ППД [6]
Статистика
...
Всього: 111
Нових за місяц: 0
Нових за тиждень: 0
Нових вчора: 0
Нових сьогодні: 0

Хлопців: 31
Дівчат: 79
Форма входу
Погода
Головна » Файли » Методична скарбниця » Методичні рекомендації

Організація та діяльність музею при загальноосвітньому навчальному закладі
23.10.2012, 19:26
 ОРГАНІЗАЦІЯ  ТА  ДІЯЛЬНІСТЬ
 МУЗЕЮ ПРИ ЗАГАЛЬНООСВІТНЬОМУ 
НАВЧАЛЬНОМУ  ЗАКЛАДІ
 
         Музей – найвища форма краєзнавчої роботи. Починається музей із комплектування експозиції невеликої виставки певної тематики.
         Матеріали виставки можуть використовуватися в школі на уроках української мови, історії, географії та проведення виховних заходів.
         Необхідною передумовою створення музею закладу освіти є наявність колекції оригінальних предметів відповідної тематики.
         При створенні народознавчих, краєзнавчих, історико-краєзнавчих музеїв бажано вести роботу за такими напрямками:
1.     Етнографія
·        українське житло;
·        український народний одяг;
·        народна землеробська техніка;
·        художня творчість
·        українська народна їжа;
·        народні промисли і ремесла;
·        обряди і свята;
·        народні ігри;
·        усна народна творчість;
·        народні музичні інструменти;
·        лікарські трави і народна медицина.
2.     Історія:
· Легенди про заснування поселення і проходження його назви, історичні джерела його назви, історичні джерела з цього питання;
· Первісне суспільство (археологічні знахідки)
· Княжа доба;
· Історія рідного краю у ХІУ –ХУІІ ст. (Визвольна війна під проводом Богдана Хмельницького, боротьба проти чудоземних поневолювачів).
· Капіталістична доба (скасування панщини 1848, 1861 роках, поява перших промислових підприємств, еміграція населення за кордон).
· Перша світова війна;
· Державне відродження України (ЗУНР, УНР);
· Рідний край в роки Другої світової війни;
· Історія рідного краю в повоєнний період;
· Відновлення державності України;
· Державна та національна символіка і геральдика.
3. Топоніміка.
· назва полів, річок, джерел, урочищ, ярів потічків, села і його вулиць, хуторів, легенди і документальні відомості про їх походження.
4. Природні умови.
· геологічні умови та геологічна історія, корисні копалини;
· рельєф, грунти, клімат, гідрологія, рослинний і тваринний світ, пам’ятки природи, унікальні об’єкти природи, (печери, гроти).
     У музеї закладу освіти збираються речі, предмети побуту, письмові пам’ятки, картографічні матеріали, фото і кінодокументи, твори образотворчого мистецтва, записи фольклору. Хід пошукової роботи записується  у щоденнику пошуків. Всі дані про знайдені речі потрібно вести за такою схемою.
  • Знайдено в селі… району… області
  • Коли знайдено (дата)…
  • Ким (прізвище, ім’я, по батькові повністю)…
  • Рік народження… уродженець…
  • Освіта… професія… (рід занять)…
  • Проживає в даному населеному пункті з …
  • Опис знахідки…
  • Дата…
   Підготовку музейної експедиції можна розпочати тоді, коли визначився склад основного фонду матеріалів.
     Тематична структура визначає теми, підтеми і вузлові питання музейної експозиції, її наукову спрямованість, послідовність і співвідношення в ній тем і підмет.
       Принцип побудови тематичної структури залежить від профілю музею.
       Для історичних, краєзнавчих музеїв – історико-хронологічний, для меморіальних – хронологічно-біографічний, для народознавчих і природничо - наукових – проблемно-тематичний.
         Тематико – експозиційний склад планується за такою формою:
 
Тема експозиції
Зміст
Оригінальні експонати
Допоміжні експонати
Розміри
Місце в експозиції
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
         Значну роль в експозиції  відіграють тексти.
         На початку розділів поміщають провідні тексти. Пояснювальні тексти допомагають розповісти про певні окремі події. Для кожного експонату виготовляється окрема етикетка.
         Вимірявши розміри приміщення, викреслюють експозиційний графік – масштабний план розміщення експонатів.
         Для полегшення монтажу експозиції складають графічний план зали в цілому та окремо стендів, вітрин, подіумів.
         У нижньому експозиційному поясі (до 90 см від підлоги) можна розмістити великі скульптури, експонати на підставках.
         Більшість експонатів займають середній експозиційний пояс – 1,0 – 1,2 метри над нижнім.
         На рівні очей розташовують документи, найважливіші речі. У верхньому експозиційному поясі можуть знаходитися провідні тексти, плакати, картини або тематичний фриз.
         Завантаження експонатами не повинно перевищувати 20-25% площі підлоги та 30-40% площі стін. Проміжок між експонатами повинен бути не менше 10 см.
         Експозиційне приміщення фарбують у світлі нейтральні кольори. Вікна закривають шторами або вітражами. Експозиційне обладнання виготовляють у майстернях навчального закладу ( стенди, вітрини, подіуми).
         Після завершення підготовки приступають до монтажу експозиції – розміщують експонати згідно з тематико-експозиційним планом, їх не можна приколювати, приклеювати, тобто задавати шкоди. Фотографії, документи розміщують на турнікетах або ж у вітринах. Одяг демонструють на плечиках або манекенах у засклених вітринах.
         Прапори мають бути у розгорнутому вигляді, без складок. Тканини і вишивки пришивають до підкладки або перекидають через натягнутий шнур.
         Експонати, яким шкодить світло, закривають цупкою тканиною. Деякі оригінальні експонати доцільно зберігати у сховищі, а в експозиції розміщати їх копії.
         Облік всіх оригінальних експонатів ведеться в інвентарній книзі – основному  документі музею закладу освіти яка має містити такі відомості:
* порядковий номер;
* дата запису;
* номер і дата прийому  експонату;
* джерело і спосіб надходження експонату;
* назва та опис експонату;
* кількість предметів;
* матеріал і техніка виготовлення;
* збереженість.
       Інвентарні номери проставляють на зворотній стороні кожного експонату чорною тушшю. На листах, фотографіях номер пишуть на звороті в лівому нижньому кутку олівцем. До одягу з вивороту пришивають етикетку. Інвентарні номери монет, значків пишуть на конвертах, в яких вони зберігаються.
         Музей проводить таку роботу:
·        організує дослідницьку діяльність згідно з тематикою музею;
·        систематично поповнює фонди музею шляхом проведення експедиції,  походів, екскурсій, а також використовує інші шляхи комплектування, що не суперечить чинному законодавству;
·        організовує облік музейних предметів, забезпечує їх збереження;
·        створює і поповнює стаціонарні експозиції і виставки.
·        Проводить освітньо-виховну роботу серед учнівської молоді і населення;
·        Організує та бере участь у районних, міських, обласних, всеукраїнських заходах;
·        Надає можливість використання матеріалів музею в навчально-виховному процесі та науково – дослідницькій роботі.
     Нормативні документи, що регулюють роботу музею закладу освіти:
·        Положення про музей при закладі освіти системи Міністерства освіти України (затверджено наказом Міністерства освіти України від 20.05.1997 року № 151);
·        Положення про відому реєстрацію та перереєстрацію музеїв при закладах освіти системи Міністерства освіти України (затверджено наказом Міністерства освіти України від 20.05.1997 року № 152), що включає: акт обстеження музею, свідоцтво про відомчу реєстрацію музеїв при закладі освіти системи Міністерства освіти України, уніфікований паспорт музею.;
·        Положення про звання «Зразковий музей» при закладі освіти системи Міністерства освіти України (затверджено наказом Міністерства освіти і науки України від 20.05.1997 року № 153).
  
     Станом на 1 жовтня 2009 року в Добровеличківському районі зареєстровано 3 музеї при загальноосвітніх навчальних закладах: 
-   історичний музей Помічнянського НВК №3,
-   історичний музей Помічнянського НВК №2,
-   музей широкого профілю Перчунівської ЗОШ І-ІІІ ст.
(наказ управління освіти і науки ОДА від 03.12.2007 року № 490 «Про підсумки огляду музеїв при навчальних закладах, які перебувають у сфері Міністерства освіти і науки».
 
      Згідно з наказом МОН України від 25.07.2008 року № 687 «Про присвоєння та підтвердження звання «Зразковий музей» при навчальному закладі МОНУ» історичному музею Помічнянського НВК 33 присвоєно звання «Зразковий музей» (керівник Злачевська Н.Ф.)
 
 
Підготовлено: Ткаченко І.Г., методист РМК Добровеличківської РДА
Категорія: Методичні рекомендації | Додав: ЗавРМК | Теги: музей, школа
Переглядів: 907 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Обласний педагогіч
Обласний педагогічний Марафон Штрихи до портрета Василя Сухомлинського
Учитель року 2018
Учитель року-2018
Новий навчальний рік
Про організацію
навчально-виховного
процесу
у 2018/2019 н.р.
Результати
Результати ІІ етапу
Всеукраїнських
учнівських олімпіад
2018-2019 н.р.
ЗНО
Одеський регіональний
центр
оцінювання якості
освіти
Пошук
Корисні посилання